De 25 beste YA-bøkene fra 2015
Det er ikke noe vanskeligere for en ekte bokelsker enn å velge årets 'beste' YA-bøker . Uansett hva du gjør, kommer det til å være et ekte, hjerteskjærende 'kill your darlings' øyeblikk, for å sitere Allen Ginsberg. I løpet av å lage denne best-listen hadde jeg omtrent 2763 av dem. Men hva det betyr er så spennende for YA-fans: The ungdomsbøker fra 2015 var så minneverdige, kreative, sidevendende, romantiske, spennende, skummelt, kraftige og så videre, at det å lage en liste over de 25 beste er en nesten umulig satsing. Så jeg bøyer meg bare for YA lit-forfattere i år for å gi oss denne overflod av rikdom.
Likevel var det noen YA-bøker som var positivt ubestridelige. Det var bøkene som alle snakket om - fra fødselsår til bestemødrene dine. Det var bøkene du anbefalte til alle som lyttet (og noen ganger når du tror de egentlig ikke hørte fordi du har sagt det om og om igjen). Og det var bøkene vi skal ha i bokhyllene eller nattbordene våre i årene som kommer.
Disse 25 YA-bøkene er de bøkene. Følgende liste er nummerert slik at du lettere kan finne titler, men de er ikke i noen spesiell rekkefølge. (For hvis jeg måtte rangere dem, ville hjertet mitt gjøre vondt.) Bortsett fra at den siste boken på denne listen er mitt valg for den beste YA-boka fra 2015. Her går vi!
1. Red Queen av Victoria Aveyard (HarperTeen)
Hvordan kunne du snakke om 2015 YA og ikke snakke om Red Queen ? Det dominerte positivt den kulturelle samtalen for alle unge voksne lyselskere, som ønsket å snakke glupsk om Mare Barrow, de røde mot sølvene, Cal og Maven, og Farley og Kilorn og resten. Heldigvis har vi alle oppfølger, Glass sverd , for å diskutere hele 2016.
2. Alt, alt av Nicola Yoon (Delacorte Books For Young Readers)
Det var et enormt sus rundt Nicola Yoons debut YA-romanAlt Alt , og det leverte absolutt. (Tør jeg si det varalt?) Kjærlighetshistorien mellom 'boblebabyen' Maddie Whittier og hennes nye nabo Olly brøt opp i en kjærlighetshistorie om å leve livet og å bli fri fra det samfunnet sier du kan gjøre, og risikere alt for å føle den lyse solen i ansiktet og puste inn den ville luften.
3. Ulykkessesongen av Moïra Fowley-Doyle (Kathy Dawson Books)
For meg,Ulykkessesongenhandler om atmosfæren - Fowley-Doyle skaper denne uhyggelige, gjørmete omgivelsene som fikk meg til å se hele verden overskyet av en uunngåelig tåke. Mot slutten av oktober begynner Caras familiens titulære 'Accident Season'. Av en eller annen grunn virker alle denne gangen spesielt utsatt for å falle ned trappene, kutte seg på kjøkkenkniver eller andre ulykker. Men ligger det i hodet på dem, eller hva er det som hjemsøker denne tilsynelatende forbannede familien?
Fire. Jeg var her av Gayle Forman (Viking Books for Young Readers)
Jeg trenger absolutt ikke å selge deg på Gayle Forman. Hun har allerede gjort det selv ved å skrive det utroligeHvis jeg blir, Bare en dag , og resten, og hun har sikkert gjort det igjen med Jeg var her . Hennes siste roman utspiller seg i etterkant av Codys BFFs Megs selvmord, som Cody ikke forventet selv i det minste. Forman snakker nøye og vakkert om smertene som selvmord etterlater seg.
inn som en løve som et lam
5. Bone Gap av Laura Ruby (Balzer + Bray)
Du får ikke mye mer prestisje enn å være nominert til National Book Award for Young People's Literature , og det er bare et snev av hva Laura Ruby er helt unikBone Gapfortjener. Hver karakter er noen du er begeistret over å bringe inn i livet ditt, og du vil føle at du kunne høre historiene om byen Bone Gap i årevis. I tillegg er det lagt til elementer av magi og mystikk, som egentlig bare er kirsebær på toppen av denne drapshistorien om en by der folk faller gjennom disse hullene.
6. Hva vi så av Aaron Hartzler (HarperTeen)
Jeg forstår det: En fiksjonalisering av Steubenville voldtektsforbrytelser og ettervirkninger er en helt brutal lesning. Men når det blir gjort så gjennomtenkt, nøye og kraftig som Aaron Hartzer gjør detHva vi så , så vet du også at det er et absolutt must-read. Hartzlers historie holder alle, alle sammen, ansvarlige for å bygge den slags voldtektskulturen som lar dette skje, ettersom vi alle er medskyldige i stillheten vår etter å ha hørt om disse forferdelige forbrytelsene.
7. Shadowshaper av Daniel José Older (Arthur A. Levine)
Daniel Jose OldersShadowshaper er en spillveksler - en 'valgt en'-fortelling som ikke handler om å ha overmenneskelig styrke eller tapperhet (selv om Sierra absolutt er modig), men heller en kunstnerisk lidenskap og kulturell tradisjon. Og den spiller en Puerto Ricansk heltinne i en historie basert i den karibiske legenden i en tid da vi fortsatt trenger en kampanje som Vi trenger forskjellige bøker å si hva som skal være det åpenbare. Historien føles ikke bare nyskapende, men levende og levende, og den vil sette Eldre øverst på listen over forfattere du må lese.
8. Dumplin ' av Julie Murphy (Balzer + Bray)
En kroppspositiv, selvutnevnt 'feit jente' som er besatt av Dolly Parton og jobber kjappe lavtlønnsjobber på videregående som vi andre? Å, og bokaikke er detom å gå ned i vekt? Um, ja, registrer oss ALLE for denne romanen. Julie MurphyDumplin ' fanget hjertene våre, og fikk oss alle til å heie høyt for Willowdean Dickinson, som føler seg like ekte og tredimensjonal som enhver hovedperson i år.
9. En torn av torner og roser av Sarah J. Maas (Bloomsbury Children's)
Hvordan gjør Sarah J. Maas det, amiright? Etter å ha bowlet oss overalt med sin Thrones of Glass-serie, kommer hun tilbake og slår oss med en-to slag i den nye serien hennes, startende med En torn av torner og roser , som ikke bare har det episke fantasyeventyret vi kjenner og elsker henne for, men det er basert på eventyret omSkjønnheten og udyret. Vi er ikke verdige. (Men vær så snill å fortsett å komme dem.)
10. Challenger Deep av Neal Shusterman (HarperCollins)
Hurra til Nasjonal bokpris for å være rett på og velge Challenger Deep å hedre i år for unges litteratur. Historien til Neal Shusterman er intenst personlig, basert på hans egen sønns kamp med schizofreni (den har til og med noen av Brendans kunstverk på sidene), og det er et dybt påvirkende dykk inn i hvordan det er å leve i sinnet til en psykisk sykdom. Du kan kjenne det bankende hjertet gjennom dekselet.
elleve. Jeg møter deg der av Heather Demetrios (Henry Holt og Co.)
Jeg møter deg der blir utrolig ekte om fattigdom, PTSD og krig - men på grunn av Heather Demetrios 'utrolige historiefortelling føles det aldri en gang forkynnende eller som en 'saker' -bok. Du vil føle deg innelåst av Skylar og Josh, og hvordan de opplever å bo i sin lille, fattige by, når Skylars mor ikke kan holde på en jobb og alle behandler Josh annerledes siden han kom tilbake fra å tjene i Afghanistan og savnet et ben.
12. Saint Anything av Sarah Dessen (Viking Books for Young Readers)
Sarah Dessen, hvordan gjør du tingene du gjør? Hvert år med en ny Sarah Dessen-bok er et godt år, og Saint Anything bare gjorde det til enflotten. Historien om Sydney, som leter etter et mykt sted å lande midt i hennes forstyrrende familieliv, og Chatham-familien hun knytter seg til, er full av minneverdige karakterer, romantikk som får deg til å gispe, og et vennskap som viser hvordan vi noen ganger har å lage vår egen familie.
1. 3. Illuminae av Amie Kaufman og Jay Kristoff (Knopf Books for Young Readers)
jeg ville gitt Illuminae et sted på denne beste listen for sin rene, ville innovasjon alene, men historiens bue er mer overbevisende enn den til og med trenger å være for at jeg ønsker å snappe den opp. Historien, fortalt i en dossier-stil av klassifiserte dokumenter, fokuserer på en intergalaktisk kamp, men enda mer, skyver og trekker i et forhold mellom to ekser som blir fanget midt i kampen.
14. Mer lykkelig enn ikke av Adam Silvera (Soho Teen)
Enhver bok som får sammenligninger medEvig solskinn i et plettfritt sinnkommer til å fange oppmerksomheten min, men Adam SilverasMer lykkelig enn ikketar en unik vinkel og bringer en minnesviskende historie helt til et annet nivå. Aaron sliter med smertefulle minner - om farens selvmord, om sitt eget forsøk og om sin nyvunne tiltrekningskraft til en gutt som heter Thomas som setter ham i en vanskelig posisjon med vennene som prøver å 'gjøre ham rett' - og Silvera mediterer over det etiske spørsmål om den vitenskapelige prosedyren for å fjerne minner, uansett hvor smertefulle de er. I tillegg, se opp for den store vrien.
femten. The Wrath and the Dawn av Renee Ahdieh (GP Putnam's Sons Books for Young Readers)
Renee Ahdieh startet det som skulle bli et år viet tilTusen og en natt'samling av historier, og IMHO, hun gjorde det med slik kreativitet og innovasjon, uten å ofre ånden i de gamle historiene. Historiheltinnen vår blir Shahrzad, og vi får mye mer av hennes historie og hva som skjer i de mellomliggende øyeblikkene når hun ikke snurrer historier for sin morderiske ektefelle.
16. Six of Crows av Leigh Bardugo (Henry Holt og Co.)
Takk til Leigh Bardugo for at han tok oss leserne tilbake til hennes episke Grisha-univers - og denne gangen, og ga oss enda mer supertvingende 'helter'. Og jeg sier 'helter' med lufttilbud fordi disse seks feilstilpasningene definitivt lener seg til den kriminelle, antiheltesiden. Alt jeg skal si er: fantastisk, grovtOcean's 11(med damer også!) som ikke skuffer. Fortell meg nå at du ikke er 100+ prosent i.
17. Skrevet i stjernene av Aisha Saeed (Nancy Paulsen Books)
For meg, Skrevet i stjernene er så medrivende fordi innstillingen blir levende i Aisha Saeeds dyktige hender. Sentrert på en amerikansk tenåringsjente Naila, følger Saeeds historie når Naila blir tvunget til et arrangert ekteskap i foreldrenes hjem i Pakistan. Det er en altfor vanlig historie, som Saeed bemerker i boka si, og en som ikke handler om den pakistanske kulturen, men en perversjon av den. Ettersom Saeed lever lykkelig i et ordnet ekteskap selv, er det en så overbevisende historie om et sted og menneskene som bor der, skrevet av noen som kjenner det.
18. Ut av mørket av Ashley Hope Pérez (Carolrhoda Lab)
Ut av mørketer det jeg drømmer om all historisk fiksjon kan være: den bringer deg til et bestemt sted i tid tidligere som føles visceralt og nødvendig når du sidestiller det med i dag. Ashley Hope Perez vender en historie om to tenåringer, Naomi Vargas og Wash Fuller, fanget på hver sin side av byens usynlige linjer og hvordan deres kjærlighet bryter igjennom i det segregerte Øst-Texas, 1937, like før eksplosjonen av New London School. .
19. Mosquitoland av David Arnold (Viking Books for Young Readers)
Når du kommer forbi utrolig bokomslag (som jeg sårt trenger å være innrammet på veggen min), får du lese en moderne odyssey av en jentes eventyr som reiser fra Mississippi til Ohio for å reise tilbake for å se sin syke mor. Underveis møter hun en samling oddballs og feilutstyr (som vi alle burde vite fra å reise med Greyhound), og sluttresultatet er denne gamle skolen nostalgiske amerikanske bilferiehistorie som får deg til å savne en tid du aldri har hatt. (Med mindre du Jack Kerouac-ed før, og jeg er misunnelig.)
tjue. Vinter av Marissa Meyer (Feiwel og venner)
Det er en bittersøt følelse å leseVinter: det er helt strålende å gå tilbake til dine eventyrinspirerte karakterer, men du vet at det er slutten på din favoritt YA-serie Lunar Chronicles . Marissa Meyer gjør det igjen;Vinterer like episk, inderlig og jentekraft som du visste at den ville være. Og selv om den tappes ut på massive 824 sider, vil du fullføre og ønske at det var ytterligere 800 sider.
tjueen. Alle de lyse stedene av Jennifer Niven (Knopf Books for Young Readers)
Etter at Jennifer Niven ga ut sin debut (ja, debut) YA-roman Alle de lyse stedene , hennes unge karakterer Violent Markey og Theodore Finch ble raskt med som Augustus og Hazel Grace, Eleanor og Park, og andre ikoniske moderne YA-par. Og det er ikke alt romantikk (selv om du vil svømme). Nivens debut er også en av de sjeldne historiene som får psykisk sykdom så, så riktig, noe som er veldig viktig i dag når depresjon fortsatt er stigmatisert.
22. Simon mot Homo Sapiens-agendaen av Becky Albertalli (Balzer + Bray)
Ting blir komplisert for Simon når han blir utpresset til å hjelpe klasseklovnen med å vinne sin venn Abby, ellers vil han, og hans knuste Blue, bli utspilt som homofil. Bare prøv å ikke falle for Simon, og han snubler gjennom prøvelsene og vanskeligheter med å bli myndig, med det ekstra presset for å komme (eller ikke komme ut). Det er både inderlig og morsom, og det føles så autentisk for videregående erfaring. Jeg skulle bare ønske at videregående skole var fylt med noen av de elektriske personlighetene som vises her.
2. 3. Alt raseriet av Courtney Summers (St. Martin's Griffin)
Det er sjelden å komme over en bok som føles så absolutt viktig og likevel ikke i det hele tatt forkynnende. Courtney Summers 'Alt raseriet er en kronglete, vanskelig historie om hvordan voldtekt og rapportering av voldtekt kan utstøte deg og sette deg i et hardt søkelys du aldri ba om, noe som kan føre til at du blir fortvilet. Det er noe vi kjenner alt for godt fra det virkelige liv, for ikke å nevne nyhetsoverskrifter, og likevel adresserer Summers det nøye, gjennomtenkt og rip-your-heart-out smertefullt på en gang. Jeg hater med å være fiber av at jeg trenger bøker som tar tak i dette altfor vanlige emnet, men jeg er like glad for at hvis vi gjør det, skrev Summers denne.
24. Only Ever Yours av Louise O'Neill (Quercus)
Irsk forfatter Louise O'Neill boken gjorde store bølger på sin reise utenlands til USA, og det med rette. Historien minner meg om en blanding mellom Margaret Atwoods ikoniskeThe Girlma's Taleog Kazuo Ishiguros dystopierAldri la meg gå.Kvinner eksisterer iOnly Ever Yoursbare til tjeneste for menn - enten de er valgt som kone, medhustru eller som lærer for neste generasjon jenter for å lære å leve et liv dedikert til å glede menn. Det er tydelig at det er viktig moderne feministisk litteratur, og en spennende lesning å starte.
Og nå, * trommelrull *, er den beste YA-boka i 2015:
25. En glød i asken av Sabaa Tahir (Razorbill)
Sabaa Tahirs debutromanEn glød i askenbrast ut av porten med ild. Jeg husker nøyaktig hvordan jeg følte å lese åpningskapitlene og tenkte: 'Vel, jeg kommer ikke til å sove i natt.' Og jeg mente det fordi det ikke var noen måte å legge det ned, og fordi Tahirs skildring av maskene rundt familiens hus hjemsøkte meg positivt, og jeg ville ikke sove uten mareritt. Ingen advarte meg om at jeg skulle lese en fantasi, spionhistorie, romantikk, militær treningshistorie, tradisjonell arabisk fortelling,ogsuper-skummel skrekkbok. Det burde være unødvendig å si at øynene mine ble hengende da jeg rev gjennom til slutten, og jeg kan absolutt ikke vente på at flere Elias og Laia kommer inn oppfølgerenEn fakkel mot natten . Ikke for å være trengende, men gimmie gimmie.
Bilde: bykst / Pixabay